اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

حراجی های سنتی و الکترونیکی

حراجی های سنتی و الکترونیکی

حراجی های سنتی و فیزیکی هنوز هم مرسوم هستند. البته حجم معاملات صورت گرفته در حراجی های الکترونیکی بسیار بیشتر بوده و رو به افزایش نیز هست.

محدودیت های حراجی سنتی Offline

حراجی سنتی Offline صرف نظر از نوع آن ها ، دارای محدودیت های زیر هستند: معمولاً فقط چند دقیقه یا چند ثانیه طول می کشد تا هر قلم کالا به فروش برسد. این روند سریع باعث می شود خریداران زمان کوتاهی برای تصمیم گیری داشته باشند و ممکن است نتوانند تصمیم درستی بگیرند. بنابراین احتمال دارد فروشنده به بالاترین قیمت ممکن دست نیابد. پیشنهاد دهنده ها ممکن است قلم کالای مورد علاقه خود را پیدا نکنند یا برای آن مبلغ بسیار زیادی بپردازند. ضمناً در بسیاری موارد ، پیشنهاد دهنده ها زمان زیادی برای آشنایی و بررسی اجناس در اختیار ندارند . پیشنهاد دهنده ها ممکن است از تمام حراجی ها با اطلع نشوند و نمیتوانند اقلام ارائه شده در حراجی های مختلف را با هم مقایسه کنند. پیشنهاد دهنده معمولاً باید در محل حراجی حضور فیزیکی داشته باشد. بنابراین تعداد زیادی در این مرحله حذف می شوند.

به همین ترتیب برای فروشنده نیز دشوار است که اجناس خود را به محل حراجی انتقال دهد مبلغ کمیسیون معمولاً بالا است زیرا باید محلی را اجاره کرد، برای حراجی تبلیغ کرد و دستمزد حراجی گذار و کارمندان وی را پرداخت کرد . حال آن  که در حراجی الکترونیکی چنین تعاریفی وجود ندارد.

حراجی های الکترونیکی

اینترنت زیر ساخت مناسبی را برای اجرای حراجی به صورت الکترونیکی، با هزینه پایین تر ، ارائه خدمات متنوع و با فروشندگان و خریداران بسیار گسترده تر ا رائه می دهد. هم افراد و هم شرکت ها می توانند در این گونه تجارت الکترونیکی دارای رشد سریع و بسیار راحت شرکت کنند. تحقیقات Forrester نشان می دهد که صنعت حراجی اینترنتی در سال 2007 به در آمد  3/54 میلیارد دلار دست یافته است( Jonson et al.2002 )

حراجی های الکترونیکی شبیه به حراجی های Offline هستند با این تفاوت که به صورت Online انجام می شوند. حراجی های الکترونیکی از دهه هشتاد در شبکه های محلی انجام می شدند (مانند حراجی گل ) و از سال 1995 در اینترنت مورد استفاده قرار گرفتند. سایت های میزبان در اینترنت مانند واسطه عمل کرده، خدماتی را به فروشندگان ارائه می دهند تا اجناس خود را برای فروش عرضه کنند و به خریداران امکان می دهند تا بالاترین قیمت را برای این اجناس پیشنهاد دهند.

بیشتر حراجی های Online مانند eBay کالاهای مصرفی، قطعات الکترونیکی ، آثار هنری، لوازم مسافرتی بلیط هواپیما و اقلام کلکسیونی را توسط تجار B2B به حراج می گذارند. نوع دیگر حراجی B2B به صورت Online برای خرید و فروش نوع خاصی از تسهیلات مانند انرژی برق و گاز و سایر انواع انرژی مورد استفاده قرار میگیرد. به علاوه  عملیات تجاری سنتی که قبلاً به صورت سنتی و عقد قرار داد و قیمت های ثابت انجام می شد، امروزه به صورت حراجی و با پیشنهاد قیمت انجام می گیرد.

البته بیشتر کالاهای مصرفی برای حراجی مناسب نیستند و برای این اقلام روش های فروش سنتی (مانند خرده فروشی با قیمت ثابت ) مناسب تر است . بااین وجود انعطاف پذیری ارائه شده در حراجی های Online فرآیند های جدید بازار را برای بیشتر کالاها در پی دارد. برای مثال به جای جستجو برای محصولات و مارک ها با مراجعه به وب سایت های فروشنده خریدار می تواند پیشنهاداتی را از تمام فروشندگان موجود دریافت کند. چنین مکانیزم خریدی به قدری ابتکاری است که از آن می توان تقریباً در مورد تمام انواع کالاهای مصرفی استفاده کردر ( در بخش های بعدی در این مورد بیشتر شرح خواهیم داد) در نمونه 4-2 کاربرد تجارت الکترونیکی نمونه هایی از این  حراجی های ابتکاری را خواهید دید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد