اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

گزارشی از مراسم ازدواج در حمام دوران صفوی قزوین

عروسی در حمام



ازدواج با این فکر که بتوان گامی در پیوند با فرهنگ برداشت، ذهن آنها را تا جایی به خود مشغول کرد که تصمیم گرفتند قبل از آن‌که کنار سفره عقد بنشینند، در یک بنای تاریخی پای بگذارند و دقایقی را در زمانی سپری کنند که مردمش به گونه‌ای دیگر زندگی می‌کردند و رسم و رسوم خاصی داشتند. این حرکت زیبا که توسط یک زوج جوان در قزوین انجام گرفت، چنان بازدید کنندگان از موزه مردم شناسی حمام قجر را متعجب کرد و باعث شادمانی‌شان شد که برای این زوج به خاطره‌ای زیبا تبدیل شده است.

مرتضی خورشیدی 26 ساله مهندس کامپیوتر، داماد جوانی که در این مراسم در کنار پرنیان یارمحمدی 25 ساله که این حرکت فرهنگی را انجام داده است، در‌باره این‌که چگونه اقدام به این تصمیم‌گیری کردند، به خبرنگار ما می‌گوید: خیلی اتفاقی بود. یکی از دوستان من وقتی باخبر شد که در فروردین ماه قصد ازدواج دارم به من پیشنهاد داد که همراه با همسرم در این محل حاضر شده و بازدید داشته باشیم.

وی ادامه می‌دهد: موضوع را به همسرم گفتم و او پیشنهاد داد قبل از تصمیم‌گیری با هم به موزه برویم و سپس تصمیم‌گیری کنیم.

پرنیان یارمحمدی می‌گوید: وقتی به حمام قجری رفتیم با یک بنای باشکوه مواجه شدم.با این‌که چند سال قبل از آنجا بازدید کرده بودم، ولی تصمیم‌ گرفتم که این حرکت فرهنگی را انجام دهیم.

وی ادامه می‌دهد: زیبایی محل موزه مرا به این فکر انداخت که به گونه‌ای متفاوت مراسم ازدواج را برگزار کنیم، زیرا من همیشه دنبال این هستم که حرکتی نو داشته باشم و از مسائلی که به صورت تکراری و عادی باشد، رویگردان هستم.

عروس جوان اضافه می‌کند: خوشحال هستم که این اعتماد به نفس را داشتم که بتوانم این اقدام فرهنگی را انجام دهم. من همیشه از این‌که در شهر قزوین بناهای تاریخی زیادی وجود دارد که ناشناخته مانده است و اطلاع رسانی خوبی در مورد آنها نشده است، ناراحت بودم و امیدوارم با این حرکت که از طرف من و همسرم انجام شد، مردم با این مکان و دیگر مکان‌های فرهنگی بیشتر آشنا شوند.

عروس جوان در مورد این‌که قبل از ازدواجش تا چه اندازه با بناهای تاریخی محل سکونت خود آشنایی داشته است، می‌گوید: مادرم علاقه زیادی به بناهای تاریخی دارد به همین علت سه سال قبل از حمام قجر که هنوز به شکل کنونی در نیامده بود با مادرم بازدید کردیم، ولی از آن سال تا کنون تغییرات زیادی در این مکان انجام شده بود که برای من خیلی زیبا بود و جذابیت داشت.

وی می‌گوید: اگر مردم با این مکان‌ها آشنا شوند، بطور حتم مسافران از این ابنیه تاریخی بازدید خواهند کرد و با فرهنگ کشور در دوره‌های مختلف بیشتر آشنا خواهند شد.

داماد جوان نیز معتقد است: این آگاهی باعث می‌شود تا مردم به سنت پیشینیان بیشتر احترام بگذارند و در حفظ فرهنگ و تمدن کشور خود کوشا باشند.

وی می‌گوید: با این‌که همسرم نیز با این حرکت موافقت کرده بود و خانواده‌هایمان نیز ما را به انجام این کار تشویق می‌کردند، ولی یک نوع نگرانی وجود داشت، چون تاکنون کسی چنین حرکتی را نکرده بود.

روز 10 فروردین ماه

ساعت 18 روز 10 فروردین ماه بازدیدکنندگان موزه مردم‌شناسی حمام قجر ماشین عروسی را که جلوی در موزه متوقف شده بود،‌ دیدند که از درون آن عروس و داماد جوانی پیاده شده و پای به موزه گذاشتند.

مسئولان موزه که از قبل از حضور این زوج و حرکت فرهنگی‌شان آگاه بوده و مراسم ویژه‌ای را تدارک دیده‌ بودند، از این بازدید استقبال کردند.

عروس جوان می‌گوید: هنگامی که وارد موزه شدیم یک پله به پائین رفتیم و در این زمان یک موسیقی سنتی شاد برای ما پخش شد. رفتار و نگاه‌های بازدیدکنندگان موزه حکایت از آن داشت که آنها متعجب شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: از تمام بخش‌ها بازدید کردیم و پس از این‌که بازدید ما از کاروان سعدالسلطنه به پایان رسید ما را به بخش پشت‌بام حمام هدایت کردند. در پشت بام سفره زیبایی از هفت سین چیده بودند. حاجی فیروزی که در آنجا منتظر بود، برای ما اسپند دود کرد و شروع به خواندن اشعار محلی کرد.

خورشیدی نیز می‌گوید: گرمابه قجر را امیرگونه‌خان قاجار قزوینی که از سرداران شاه عباس دوم صفوی بوده، ساخته است و این اثر تاریخی در سال 79 توسط میراث فرهنگی خریداری شده و شهرداری قزوین در سال‌های 81 تا 84 آن را مرمت و بازسازی کرده است و در داخل آن مجسمه‌هایی قرار دارد که نشانگر وضعیت زندگی مردم آن زمان است.

نحوه آشنایی

خورشیدی در مورد چگونگی آشنایی با همسرش می‌گوید: به علت فعالیت‌هایی که در دوران دانشجویی در کانون کامپیوتر دانشگاه داشتم با همسرم نیز که عضو فعال این کانون بود، آشنا شدم. در طول چند ترم شناخت بیشتری از او پیدا کردم و در ترم آخر تصمیم به این ازدواج گرفتم.

او مهم‌ترین ویژگی یک دختر را در صداقت و سادگی او می‌داند و می‌گوید: هر کسی می‌تواند پس از صحبت و برخورد کردن و طرز رفتار و پوشش ظاهر او متوجه شخصیت طرف مقابل خود شود و من چون در این زمینه ویژگی‌های مثبتی را در همسرم دیدم ایشان را انتخاب کردم.

عروس جوان نیز در این مورد می‌گوید: وفاداری، صداقت، اراده و عزت‌نفس برای من ویژگی‌های مهمی بود که همیشه به دنبال آن در شریک زندگی‌ام بودم ولی علاوه بر اینها مثبت‌اندیشی نیز از اهمیت بالایی برای حفظ و دوام زندگی مشترک لازم است که جوانان می‌توانند پس از شناخت کامل از طرف، زندگی خوبی را برای یکدیگر رقم بزنند.

وی می‌گوید: هر چند قبل از ازدواج بعضی مسائل و روحیه‌ها هنوز ناشناخته است و پس از این‌که زندگی مشترک آغاز شد، خود را نشان می‌دهد ولی اگر افراد بتوانند سنگ بنای اولیه را درست بگذارند، مطمئناً با مشکلات جدی مواجه نخواهند شد.

مهریه

داماد جوان در مورد چگونگی مهریه می‌گوید: همسرم پیشنهاد داد که مهریه‌اش 14 سکه باشد. من این مسئله را با خانواده‌ام در میان گذاشتم خانواده من با این‌که تمایل داشتند، میزان مهریه بالاتر باشد با مخالفت خانواده عروس مواجه شدند.

پرنیان یارمحمدی در مورد این‌که چرا مهریه‌اش را 14 سکه بهار آزادی قرار داده است،‌ می‌گوید: به نیت 14 معصوم این تعداد سکه را در نظر گرفتم، زیرا دلیل دیگری برای بالابردن مهریه پیدا نکردم، در کنار این تعداد سکه یک سفر حج و 1363 شاخه گل سرخ نیز شامل مهریه من است.

وی ادامه می‌دهد: هنگام عقد تنها دعایم این بود که همسرم در کنار من همیشه خوشحال باشد و در مشکلات او را درک کنم تا همیشه احساس آسودگی داشته باشد. استقبال مردم، حاجی فیروز و تبریک‌هایی که از روی مهر و محبت از سوی بازدیدکنندگان موزه به این زوج جوان هدیه شده است، همیشه سرفصلی سبز در زندگی‌شان خواهد بود.



منبع خبر : عصر ایران - http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=70179

نظرات 2 + ارسال نظر

سلام دوست عزیز
سایت بسیار قشنگ،جذاب وپرمحتوایی دارید.ما نیز فرومی
علمی ، تخصصی و عمومی، با نام انجمن پارسیان را برای تمام ایرانیان عزیز راه اندازی کردیم.
خوشحال می شویم به جمع دوستانه ما بپیوندید .
می توانید از مدیر کل سایت، مدیریت انجمنی را درخواست کنید.
مایه مباهات است دوستان و مدیران لایقی مانند شما در جمع ما باشند.
منتظر حضور سبز شما هستم. موفق باشید.
http://parsianforum.com

مهری 1388/02/02 ساعت 14:39 http://setareshab.blogsky.com

سلام
خوشحال میشم منا با اسم ستاره شب
لینک کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد