X
تبلیغات
رایتل
1389/12/10 @ 09:02

بازار الکترونیکی

به عقیده Bakos (1998(  بازارها نقشی کلیدی در اقتصاد بازی کرده، تبادل اطلاعات، کالا، خدمات و پرداخت ها را ساده تر می کنند آنها عملاً ارزش اقتصادی برای خریداران ، فروشندگان ، واسطه های بازار و به طور کلی برای جامعه در پی دارند.

بازارها ( چه الکترونیکی و چه غیر از آن) دارای سه عملکرد اصلی هستند: (1) تطبیق خریداران و فروشندگان ، (2) تسهیل تبادل اطلاعات، کالا، خدمات و پرداخت های همراه با معادلات صورت گرفته در بازار و (3) فراهم کردن زیر ساخت ها مانند چارچوبی حقوقی و قانونی که به بازار امکان می دهند به صورت کارآمدتری عمل کند.

در سالیان اخیر، استفاده از فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی در بازارها افزایش چشمگیری داشته است. تجارت الکترونیکی با تسریع یا بهبود عملکردهای ارائه شده در شکل 1-2 باعث افزایش کارآیی بازارها شده است. علاوه بر این تجارت الکترونیکی قادر است هزینه های اجرای این عملکردها را به طرز فوق العاده کاهش دهد.

شکل 1-2 عملکردهای مختلف بازار

تطبیق خریدار و فروشنده

تسهیل معاملات

زیر ساخت

-تصمیم در مورد ارائه محصولات ویژگی های محصول ارائه شده توسط فروشنده

گردهم آوری محصولات مختلف

- جستجو (خریداران برای فروشنده و فروشندگان برای خریدار)

- اطلاعاتی در مورد محصول و قیمت آن سازمان دهی حراجی و معاوضه کالا تطبیق محصولات عرضه شده توسط فروشنده با نیازهای خریدار

- کشف قیمت

فرآینده و نتیجه تصمیم گیری در مورد قیمت ها

قابلیت مقایسه قیمت ها

- تدارکات

تحویل اطلاعات، کالا یا خدمات به خریداران

-          توافقات

پرداخت به فروشنده

-          جلب اعتماد

سیستم اعتباری، خوشنامی در اعتبار، آژانس های رتبه بندی مانند Consumers Reports و BBB ، آژانس های جلب اعتماد Online

- حقوقی

کد اقتصادی، قوانین قرارداد، حل اختلاف، حفظ منافع طرفین

قوانین مربوط به وارد یا صادر کردن کالا و خدمات

- قانونی

قوانین و مقررات ، نظارت، ضمانت اجرایی