اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

کاربرد تجارت الکترونیکی

کاربرد تجارت الکترونیکی

WEBMD بزرگ ترین شرکت خدمات پزشکی در ایالات متحده است. هر چند این شرکت عمدتاً به دلیل پورتال خود یعنی Webmd.com شناخته شده است که یکی از وب سایت های مرتبط با پزشکی است و بیشترین بازدید را دارد، اما عملکرد آن در اصل واسطه گری الکترونیکی است. صنعت مراقبت های پزشکی صنعتی عظیم است ( نزدیک به دو تریلیون دلار در سال هزینه دارد. ) تقریباً ششصد میلیاد دلار فقط برای هزینه های مدیریتی صرف می شود. دولت ( فدرال و ایالتی) بیشتر این هزینه را برای فعالان این صنعت( برای مثال پزشکان، بیمارستان ها و شرکت های داروسازی) متقبل شده و تلاش می کند تا هزینه ها را به شدت کنترل کند. یکی از ابزارهای کنترل هزینه ، قانون HIPAA است که به رکوردهای خدمات و هم خریداران خدمات ( دولت ، شرکت های بیمه ، HMOS ) معاملات الکترونیکی را استاندارد سازی کند.

هدف اصلی Web MD کاهش هزینه های اعضای شرکت کننده است و برای این منظور سعی دارد تا ارتباط و مشارکت الکترونیکی را تسهیل کند زیرا معاملات مبتنی بر کاغذ بازی بیست تاسی برابر  گران تر از معاملات الکترونیکی است. ضمناً این شرکت در پی کاهش پرخه زمانی نیز هست. WebMD از طریق چهار بخش مجزا از مرتبط از طریق الکترونیکی عمل می کند.

Web md Envoy: این بخش جایی است که معاملات بلادرنگ (بیش از دو میلیارد. دلار در سال ) بین بیش از سیصد هزار تولید کننده محصولات پزشکی و دندان پزشکی ، پانصد بیمارستان ششصد تولید کننده نرم افزار سی و شش هزار داروخانه و آزمایشگاه و هزار و دویست موسسه پزشکی دولتی و خصوصی صورت می گیرد.معاملات با امنیتی کامل انجام می گیرد . مشتریان بزرگ از EDI استفاده می کنند و سایرین از اینترنت بهره می گیرند. این سیستم قابلیت انجام تمام انتقالات از داده های پزشکی گرفته تا صورت حساب هزینه ها را دارد.

Webmd practice Services : در این بخش نرم افزار و برنماه هایی ارائه می شود که به پزشکان و سایر تولید کنندگان امکان می دهد معاملات را مدیریت کنند. صدها برنامه مختلف قابل دسترس هستند ( این سرویس با نام Intergy HER نیز شناخته می شود . ) برخی امکان دسترسی به اطلاعات بیماران را می دهند در حالی که برخی دیگر اطلاعات پزشکی را بازیابی می کنند.

 WebMD Health  این مدخل اطلاعات دارای پورتال هایی هم برای مصرف کنندگان و هم برای متخصصین است. برای مصرف کنندگان اطلاعاتی در مورد سلامتی بیماری و روش های درمان ارائه می شود. برای متخصصین (پزشکان ، پرستاران مصرف کنندگان اطلاعاتی در مورد سلامتی، بیماری و روش های درمان ارائه می شود. برای متخصصین (پزشکان ، پرستاران ، تکنیسین های پزشکی و غیره) پورتال Medscape اخبار پزشکی، آموزش  پزشکی، اطلاعات مربوط به تحقیق و بررسی و غیره ارائه می شود.

Portex واحد تولید محصولات پزشکی که محصولات تخصصی پزشکی را تولید کرده و به فروش می رساند. اینده WebMD به عنوان یک واسطه چندان روشن نیست. از یک سو ممکن است این ارتباط میانجیگری قطع شود زیرا مشتریان بزرگ تر آینده WebMD به عنوان یک واسطه چندان روشن نیست. از یک سو ممکن است این ارتباط میانجیگری قطع شود زیرا مشتریان بزرگ تر می توانند اتصالات B2B خاص خود را برقرار کنند. از سوی دیگر نیاز به  تبعیت از HIPAA ممکن است نقش WebMD را تسهیل کند به خصوص برای شرکت های عضو که موسسات کوچک یا متوسطی هستند.

مولفه های بازارهای مجازی

مولفه های بازارهای مجازی

در بازار مجازی درست مانند بازار فیزیکی فروشندگان و خریداران کالا و خدمات را با پول (یا کالا و خدمات دیگری) معاوضه می کنند، اما در این جا این کار به صورت الکترونیکی صورت می گیرد در بازار مجازی معاملات به صورت  الکترونیکی صورت گرفته وارسال کالا  و خدمات به شکلی جدید انجام می شود. مولفه های اصلی بازا مجازی عبارتند از مشتریان، فروشندگان کالا و خدمات ( فیزیکی با دیجیتالی) زیر ساخت، Front end ، Back end ، واسطه ها و سایر شرکای تجاری و خدمات پشتیبانی .در ادماه جزییات بیشتری را در مورد هر یک از این مولفه ها ارائه خواهیم کرد.

مشتریان: ده ها میلیون نفر در سراسر دنیا هستند که وب را جستجو کرده و می توانند خریدار کالا  و خدمات ارائه شده یا تبلیغ شده در اینترنت باشند. این مشتریان به دنبال چانه زنی برای قیمت پایین تر ، محصولات سفارشی ، اقلام کلکسیونی ، سرگرمی و غیره هستند. آن ها در صندلی راننده نشسته اند . آن ها می توانند اطلاعات مفصل تریرا جستجو کرده، اقلام مختلف را مقایسه کرده و حتی گاهی اوقات مذاکره کنند . سازمان ها نیز می توانند مشتریان بزرگ تری باشند که بیش از هشتاد و پنج درصد فعالیت های تجارت الکترونیکی را انجام دهند.

فروشندگان : میلیون ها فروشگاه در وب وجود دارند که تبلیغات کرده و انواع مختلفی از اقلام و عرضه می کنند. همه روزه اقلام جدیدی از محصولات و خدمات ارائه می شوند. فروشندگان می توانند مستقیماً از طریق وب سایت ها یا بازرهای الکترونیکی اقلام خود را به فروش برسانند.

محصولات و خدمات : یکی از تفاوت های اصلی بین بازارهای معمولی و بازارهای مجازی امکان ارائه محصولات و خدمات به صورت دیجیتال در بازارهای مجازی است. با وجود اینکه در هر دو نوع بازار می توان محصولات فیزیکی را عرضه کرد، اما در بازارهای مجازی می توان مصحولات دیجیتال را نیز به فروش رساند که کالاهایی هستند که می توان آن ها را به صورت دیجیتال و از طریق اینترنت ارسال کرد. علاوه بر دیجیتالی کردن نرمافزار وموسیقی ، می توان ده ها محصول و خدمات دیگر را نیز به صورت دیجیتال ارائه کرد. منحنی هزینه محصولات دیجیتال متفاوت از منحنی هزینه محصولات معمولی است. درروند دیجیتالی شدن بیشتر هزینه ها ثابت بوده و هزینه های متغیر بسیار اندک هستند. بنابراین چون هزینه ها ثابت هستند ، هر چه تعداد بیشتر باشد ، سود با سرعت بیشتری افزایش می یابد.

زیرساخت: زیر ساخت بازار شامل شبکه های الکترونیکی ، سخت افزار ، نرم افزار و غیره می باشد ( زیر ساخت تجارت الکترونیکی در فصل اول و شکل 2-1 شرح داده شده است)

Front end : مشتریان از طریق Front end با بازار ارتباط متقابل برقرار می کنند. مولفه های Front end عبارتند از : پورتال فروشنده ، کاتالوگ های الکترونیکی، سبد خرید، موتور جستجو، موتور حراجی و نحوه پرداخت ها .

Back end : تمام فعالیت هایی که مربوط به سفارش گیری، مدیریت موجودی، خرید از تولید کنندگان ، محاسبات و امور مالی ، پردازش پرداخت ها ، بسته بندی و ارسال است در Back end تجارت انجام می گیرد.

واسطه های تجاری : در بازاریابی منظور از واسطه عامل ثالثی است که بین فروشنده و خریدار قرار می گیرد. واسطه های مختلفی در وب وجود دارند که خدمات متفاوتی ارائه می دهند. نقش این واسطه های الکترونیکی معمولاً با واسطه های معمولی( مانند کلی فروش ها ) فرق دارد. واسطه های Online بازارهای Online راایجاد و مدیریت می کنند( آن ها به تطبیق فروشنده و خریدار کمک کرده ، خدمات زیر ساختی ارائه کرده و به مشتریان و یا خریداران کمک می کنند تا معاملات خود را انجام دهند. ضمناً آن ها از معاملات گسترده ای پشتیبانی می کنند که نمونه ای از آن ها را در مثال Web MD (نمونه 1-2 کاربرد تجارت الکترونیکی ) خواهید دید. بیشتر این واسطه های Online به صورت سیستم های کامپیوتری فعالیت می کنند.

سایر شرکای تجاری : علاوه بر واسطه ها ، انواع مختلف شرکا مانند شرکت های حمل و نقل از اینترنت برای همکاری با سایرین استفاده می کنند این نوع شرکا معمولاً در زنجیره تامین بیشتر دیده می شوند.

خدمات پشتیبانی : خدمات پشتیبانی متفاوتی عرضه می شوند که از خدمات تعیین مجوز( برای تضمین امنیت ) تا تامین کننده محتوا را در بر می گیرند. مولفه های اصلی و ارتباط متقابل آن ها را در شکل 2-2 خواهد دید.

 

پیدایش بازارهای الکترونیکی

پیدایش بازارهای الکترونیکی ( که با نام بازارهای مجازی نیز شناخته می شوند) به خصوص آن هایی که مبتنی بر اینترنت هستند، برخی فرایندهای مورداستفاده درتجارت و زنجیره تولید را تغییر داده است. این تغییرات که توسط فناوری اطلاعات ایجاد می شوند باعث نتایج زیر می شوند :

-          غنای بیشتر اطلاعات در محیط رابطه ای و تراکنشی

-          هزینه های پایین تر جستجوی اطلاعات برای خریداران

-          تقلیل عدم توازن اطلاعات بین فروشندگان و خریداران

-          کاهش فاصله زمانی بین خرید کالا و تصاحب فیزیکی محصولات خریداری شده در بازارهای الکترونیکی

-          تقلیل زمان خرید محصولات دیجیتال و تصاحب آن ها در بازارهای الکترونیکی

-          خریدار و فروشنده می توانند در موقعیت های جغرافیایی متفاوتی باشند.

تجارت الکترونیکی از فناوری اطلاعات به عنوان اهرمی برای افزایش کار آیی و کاهش هزینه های تراکنش و ارسال کالا استفاده می کند که منجر به بازارهایی کار آمدتر می شوند.