اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

چندین فروشنده ، چندین خریدار

زمانی که چندین روشنده و چندین خریدار وجود داشته باشد، قیمت های پیشنهادی خریداران و فروشندگان بر اساس تعداد کالا تطبیق پیدا می کند. بازارهای سهام و کالاهای اساسی نمونه هایی از این پیکربندی هستند. خریداران و فروشندگان می توانند افراد حقیقی یا تجار باشند. چنین وضعیتی حراج دوگانه نیز نامیده می شود.

مزایا، محدودیت ها و تاثیرات حراجی های الکترونیکی

حراجی های الکترونیکی برای بیشتر شرکت ها و افراد به کانال های مهم خرید و فروش تبدیل شده اند. حراجی های الکترونیکی به خریداران امکان می دهند تا صرف نظر از محل برگزاری حراجی به کالا و خدمات مورد نیاز خود دست یابند. به علاوه اطلاعات دقیقی در مورد قیمتها، محصولات میزان عرضه و تقاضای فعلی و نظایر این ها وجود  دارد. این خصوصیات برای همه مزیت محسوب می شود.

مزایای حراجی های الکترونیکی

فهرستی از مزایای حراجی های الکترونیکی برای فروشندگان ، خریداران و حراج گذاران الکترونیکی را در بخش دیدگاه ها و الحاقات 1-2 می بینید .

دیدگاه ها و الحاقات 1-2:

مزایای حراجی های الکترونیکی

مزایای مربوط به فروشنده

مزایای مربوط به خریدار

مزایای مربوط به حراج گذار

- افزایش در آمد بر اساس گسترش پیشنهاد دهندگان وکوتاه تر شدن چرخه زمانی

- فرصت چانه زنی به جای فروش با قیمت ثابت

- تنظیم قیمت دلخواه که توسط بازار تعیین می شود ( خریداران بیشتر، اطلاعات بیشتر)

- فروشندگان می توانند با عرضه مستقیم محصول قیمت ها را کاهش دهند( کمیسیون واسطه ها حذف می شود. ضمناً حراجی های فیزیکی در مقایسه با حراجی های مجازی بسیار گران تمام می شوند. )

- می توان تعداد زیادی از اجناس را به سرعت تبدیل به نقد کرد.

- بهبود ارتباط مشتری و افزایش وفاداری وی ( در سایت های حراجی ویژه B2B و مبادله الکترونیکی )

- فرصت هایی برای یافتن اقلام منحصر به فرد و کلکسیونی

- سرگرمی ، شرکت در حراجی الکترونیکی هم سرگرم کننده و هم جالب است.

- سهولت دسترسی، خریداران می توانند از هر جایی پیشنهاد خود را ارائه دهند حتی با استفاده از تلفن همراه لازم نیست حتماً در محل حراجی حضور داشته باشند.

- حفظ اطلاعات محرمانه، خریداران می توانند به کمک شخص ثالث بی نام و نشان باقی بمانند.

- تکرار فروش موسسه تحقیقاتی Jupiter (در آدرس jupiterresearch.com نشان می دهد که سایت های حراجی مانند eBay نسبت به سایت های B2C مانند amazon.com حراجی های بیشتری را برگزار می کنند

- جلب مشتری به وب سایت ( مشتریان تمایل دارند مدت بیشتری در سایت باقی مانده و گاه و بی گاه به آن سر بزنند) سایت های حراجی معمولاً نسبت به سایت های  فروش با قیمت ثابت مشتریان بشیتری را جلب می کنند. این گونه سایت ها در آمد تبلیغاتی بیشتری برای حراج گذار الکترونیکی به ارمغان می آورند.

- حراج گذار می تواند فعالیت خود را به تمام نقاط دنیا تعمیم دهد.

یک فروشنده ، چند خریدار

در این پیکربندی، فروشنده از روش مزایده استفاده می کند. در این روش فروشنده پیشنهاد قیمت را از چندین خریدار جویا می شود. چهار نوع مزایده وجود دارد : مزایده های انگلیسی و آمریکایی که در آن قیمت های پینشهادی به تدریج افزایش می یابند و مزایده های آلمانی و سقوط آزاد که در آن ها قیمت های پیشنهادی به تدریج کاهش می یابند. از هر یک از این روش ها می توان برای تبدیل به نقد یا برای بهره وری بازار استفاده کرد.

یک خریدار ، چندین فروشنده

دو نوع رایج حراجی وجود دارد که در آن ها یک خریدار و چندین فروشنده وجود دارند : مناقصه و حراجی های قیمت خود را اعلام کنید.

مناقصه : زمانی که یک خریدار و چندین فروشنده وجود داشته باشد، از روش مناقصه استفاده می شود در این روش خریدار قلم کالای مورد نظر خود را در سیستم درخواست قیمت RFQ به مناقصه می گذارد. عرضه کنندگان قیمت های خود را برای قلم کالا پیشنهاد می دهند و رفته رفته قیمت ها کاهش می یابد( رجوع کنید به شکل 5-2) در مناقصه الکترونیکی ممکن است مناقصه در چندین مرحله انجام گیرد تا پیشنهاد دهندگان قیمت را بیش از حد پایین نیاورند. برنده کسی است که پایین ترین قیمت را پیشنهاد داده باشد از مناقصه عمدتاً در روش های G2B,B2B استفاده می شود.

مدل قیمت خود را اعلام کنید: این روش برای اولین بار در Priceline.com ارائه شد. در این روش خریدار قیمت ( و سایر شرایط) مورد نظر خود را اعلام می کند که مایل است به فروشنده ای بپردازد. برای مثال Priceline.com درخواست های مشتریان را به فروشندگانی اعلام می کند که مایلند با این قیمت خواسته های مشتری را برآورده کنند. روش دیگر این است که priceline.com پایگاه داده خود را جستجو می کند که حاوی پایین ترین قیمت ها است و سعی می کند قلم کالایی با شرایط مشخص شده از سوی خریدار را بیابد . priceline.com با دریافت شماره کارت اعتباری از مشتریان می خواهد تضمین کنند آیا واقعاً کالایی با این قیمت یا قیمت پایین تر را می خواهند یا خیر. این روش معمولاً در مدل C2B  مورد استفاده قرار می گیرد اما می توان از آن در مدل های دیگر کسب و کار نیز استفاده کرد.

قیمت گذاری پویا و انواع حراجی

قیمت گذاری پویا و انواع حراجی

خصوصیت اصلی حراجی ها  این است که مبتنی بر قیمت گذاری پویا هستند. منظوراز قیمت گذاری پویا قیمت هایی است که ثابت نیستند و با تغییر عرضه و تقاضا در بازار تغییر می کنند. در عوض قیمت های کاتالوگ ثابت هستند مانند قیمت های مربوط به بخش فروش، سوپرمارکت ها و فروشگاه های الکترونیکی .

قیمت گذاری پویا به چندین شکل دیده می شود. شاید قدیمی ترین ان همان مذاکره و چانه زنی بر سر پایین آوردن قیمت باشد که در نسل های گذشته در بازارهای روباز انجام می شد. بسته به تعداد خریداران و فروشندگان دخیل در معامله ، قیمت گذاری پویا را می توان به چهار گروه اصلی تقسیم بندی کرد. در ادامه در مورد این گروه ها توضیح می دهیم.