اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

اس ام اس

اس ام اس عاشقانه اس ام اس تولد اس ام اس جدید اس ام اس فلسفی اس ام اس تنهایی اس ام باحال

آینده نوین بخش تجارت سیار

 از سال 1999، تجارت سیار یکی از موضوعات بحث برانگیز به طور کلی در IT و به طور خاص در تجارت الکترونیکی بوده است. قابلیت حمل ابزارها به طور کلی روش برقراری ارتباط بین مردم و شرکای تجاری را تغییر داده و شکل دیگری به ارتباطات و همکاری ها بخشیده است. به نظر می رسد کاربردهای این ابزارهای سیار طرز زندگی و حتی انجام معاملات را تغییر خواهند داد. قسمت اعظم فرهنگ اینترنت که در حال حاضر مبتنی بر PC است. در آینده وابسته به ابزارهای سیار خواهد بود. در نتیجه تجارت سیار، مدل های تجاری جدیدی را برای تجارت الکترونیکی ارائه خواهد کرد که در حال حاضر مبتنی بر موقعیت جغرافیایی هستند.

یکی از نتایج حاصل از تجارت سیار پدیده ای به نام محاسبه فراگیر است. یکی از کاربردهای این پدیده استفاده RFID برای اصلاح زنجیره تامین است( رجوع کنید به مثال دنیای واقعی در مرد Wal-Mart در انتهای همین فصل) .

هر چند در حال حاضر مشکلات زیادی در استعمال همه گیر تجارت سیار وجود دارد، اما در آینده بسیاری از این مشکلات کاهش یافته یا به طور کامل از بین خواهند رفت. شرکت های زیادی هستند که استراتژی خود را به سمت ابزارهای سیار سوق می دهند. بیشتر شرکت های بزرگ که حضور فعال در بازار دارند (مانند Time Warner , AT&T . Sony , Intel,IBM,Microsoft) شیوه های خود را تغییر می دهند تا برای تولید محصولات و خدمات از تجارت سیار بهره بگیرند. Nokia  که یکی از شرکت های شناخته شده در جهان است، فقط به دنبال فروش تلفه های همراه بیشتر نیست، بلکه می خواهد نقش اصلی را در صنعت تجارت سیار ایفا کند. به همین ترتیب بیشتر شرکت های ارتباطات سیار از Verizon گرفته تا Vodafone ، استراتژی های خود را به سمت و سوی محصولات و خدمات سیار سوق می دهند. General Motors ) در ایالات متحده در سال 2004 بیش  از 4/1 میلیون خودرو تولید می کرد که مجهز به سیتم های ارتباطی و امنیتی بودند و این مقدار در سال 2005 به 2/2 میلیون رسید. این شرکت تصمیم گرفت برای سال 2006 تولید خودروهای مجهز به OnStar را دو برابر کند( onstar.com 2004 ) DoCoMo بزرگ ترین پورتال سیار جهان nttdocomo.com رجوع کنید Vision 2010  میلیاردها دلار سرمایه گذاری می کند تا خدمات خود را از طریق i-mode به سایر کشورهای ارائه دهد. در پایان این که فقط در اروپا بیش از دویست شرکت وجود دارند که خدمات پورتال سیار ارائه می دهند.

تجارت الکترونیکی در محیط بی سیم : تجارت سیار

تجارت الکترونیکی در محیط بی سیم : تجارت سیار

گسترش روز افزون کاربرد شبکه های بی سیم و سیار، ( Handset ها ، PDA ها و غیره ) و نرم افزارهای میانجی (نرم افزارهایی که ماژول های برنامه کاربردی را از زبان ها و محیط های مختلف کامپیوتری با هم لینک می کنند) فرصت های جدیدی را ایجاد کرده است. این فناوری های جدید انجام محاسبات سیار را امکان پذیر می سازند. این فناوری ها اجازه دسترسی بلادرنگ به اطلاعات، برنامه های کاربردی و ابزارهایی را می دهند که تا همین اواخر فقط از طریق کامپیوترهای رومیزی قابل دسترس بوده اند. منظور از تجارت سیار انجام تجارت الکترونیکی از طریق ابزارهای بی سیم یا ابزراهای قابل حمل از جمله کارت  های هوشمند است. این روش گایه اوقات m-business نیز نامیده می شود که تعریفی گسترده در بر می گیرد که در آن محیط اقتصاد الکترونیکی کاملاً بی سیم است.

این همه علاقه و توجه به موضوع تجارت سیار بی دلیل نیست. طبق تحقیقات انجام شده اخیر توسط Telecom Trends International(2004) تعداد کاربران تجارت سیار در سال 2003 نود و چهار میلیون و نهصد هزار نفر بود که تا سال 2008 به یک میلیارد و شصت و هفت هزار نفر خواهد رسید. به علاوه در آمد حاصل از تجارت سیار از 86/6 میلیارد دلار در سال 2003 به 37/554 میلیارد دلار در سال 2008 خواهد رسید.

با اتصال ابزار های سیار به اینترنت می توان به کاربران اجازه داد تا معاملات را از هر جایی در دنیا انجام دهند. طبق برآوردهای Gartner Group دست کم چهل درصد از تمام معاملات B2C در سال 2005 ازطریق ابزارهای بی سیم و هوشمند انجام شده و در آمدی حدود دویست میلیارد دلار در پی داشته است( Telus Mobility 2002) سایرین ارقام بالاتری را پیش بینی می کنند. زیرا معتقدند ابزارهای سیار به زودی جای PC ها را برای دسترسی به اینترنت خواهد گرفت و بیش از پانصد میلیون کاربر برای آن پیش بینی می کنند. البته برخی نیز معتقدند این روند بسیار کند اتفاق خواهد افتاد .


مبادله پایاپای و مذاکره Online

دو مکانیزم وجود دارند که روز به روز شهرت بیشتری در تجارت الکترونیکی پیدا می کنند : مبادله پایاپای و مذاکره الکترونیکی .

مبادله پایاپای Online

مبادله پایاپای با معاوضه کالا و خدمات ، قدیمی ترین روش تجارت است. امروزه این امر عمدتاً بین سازمان انجام می گیرد. مشکل مبادله کالا این است که یافتن شرکای تجاری کار دشواری است. تجار و افراد می توانند از تبلیغات دسته بندی شده برای مشخص کردن نیازها و کالاهای عرضه شده خود استفاده کنند، اما باز هم ممکن استبه نیازهای خود دست نیابند. واسطه ها ممکن است به نیازهای خود دست نیابند. واسطه ها ممکن است مفید واقع شوند، اما بسیار گران تمام شده (بین بیست تا سی درصد کمیسیون بر می دارند) و معمولاً کند عمل می کنند.

مبادله پایاپای الکترونیکی می تواند با جلب شرکای بیشتر تا حدی این مشکل را برطرف کند. به علاوه کار سریع تر صورت گرفته و در نتیجه تطبیق بیشتری حاصل خواهد شد. اقلامی که معمولاً به صورت Online معاوضه می شوند عبارتند از : فضای اداری، فضای ذخیره سازی و فضای کارخانه ، تاسیساتی که مدتی است مورد استفاده قرار نگرفته اند، نیروی کار ، محصولات و بنرهای تبلیغاتی (توجه داشته باشید که گاهی اوقات باید برای معاوضه کالا مالیات بپردازید و باید آن را در نظر بگیرید)

مبادله پایاپای الکترونیکی در بازارهای مبادله ای انجام می شود . بازارهایی که در آن واسطه ای ترتیب انجام معامله را می دهد. این مبادلات می توانند بسیار مفید واقع شوند. وب سایت های مبادله ای معروف عبارتند از : whosbartering.com , intaglio.com , allbusiness.com مراحل کار به این شکل است : اول شرکت اعلام میکند می خواهد چه اقلامی را ارائه دهد. سپس بازار ارزش محصولات یاخدمات ارائه شده توسط شرکت را ارزیابی کرده و بهای آن را مشخص می کند.حال شرکت می تواند بر اساس بهای تعیین شده از بازار خرید کند.

سایت های مبادله ای از لحاظ مالی ایمن هستند. در غیر این صورت کاربران فرصت نخواهند داشت از بهای تعیین شده برای آن ها استفاده کنند.